Februari 21, 2009

Gaji tidak dibayar

Ramai TKI, terutama sekali PRT, tidak dibayar gaji dengan penuh, setelah selesai contract kerja dua tahun.

Apa mereka buat? Mereka akan pulang ke kampung, walaupun tahu bahawa mereka ditipu, sebab mereka tidak ada perjanjian dengan majikan sebelum mulai kerja.

Ada juga mereka yang ada perjanjian kerja, tetapi hak mereka tidak dijaga dengan sepenuhnya. Mereka kurang faham Bahasa English atau Bahasa Malaysia.

Mereka tidak ada wakil yang menjaga kepentingan mereka. Agent yang urus mereka lebih mementingkan keuntungan ekonomi daripada kesejahteraan PRT.

Selalunya agent ini kenal mereka daripada agent sebelumnya, maka tidak ada personal touch. Dalam situasi seperti ini, PRT sudah menjadi benda bisnes, dan bukan manusia.

Disinilah Bina Masyarakat Desa berbeda. Kita akan ada personal touch dengan angota kerana kita interview calon dan ibubapa calon. Kita juga interview majikan untuk 'match making' calon dan majikan. Hujungnya kita akan buat Perjanjian Kerja diantara majikan dan PRT, yang disesuaikan ikut keperluan, workscope dan pengalaman PRT.

Maka bila ada masalah, kita sudah ada pegangan perjanjian, kita ada hubungan personal touch dengan majikan, PRT dan ibubapa PRT.

Hubungilah kami, kalau ada pertanyaan. Bisa tinggalkan pesanan di sini.

Harus selamat. Harus sukses.

Tidak ada komentar: